Zati D'hati Fancylicious Cakes

By: amaruszati noor rahim

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 20-Aug-2008 00:32 Email | Share | Bookmark
KESIBUKAN YANG MENYEMPITKAN RUANG MELUASKAN PINTU REZEKI

Kesibukan yang menyempitkan ruang meluaskan pintu rezeki untuk aku membantu suami menjana hari depan anak-anak. Kelas, tempahan, hadiri kelas, hadiri temujanji di klinik ibu, penuhi cuti di pd bersama anak-anak - semua itu buat waktu terasa sempit dan padat. sedar tidak sedar hampir sebulan fp ini tidak update.
Ketika bertemu Kak Ton Boxhouses dan Zana dalam satu pertemuan terancang, kami bertukar-tukar kamera, melihat kerja tangan yang kami hasilkan.
"Banyaknya yang kau belum masukkan dalam fp."
"tak sempat," itu jawapan jujur yang dapat kuberikan. dapat membuka emel untuk semak order dan permintaan kelas pun sudah satu syukur meskipun pada jauh malam merangkak ke pagi.
Hari ini, entry ini tidak dapat kutulis panjang. Kami di dalam episod perpindahan. Memandangkan bakery kecil tempat kerjaku beroperasi terlalu sempit untuk kerja-kerja mengadun, membakar dan mendeko sehingga kerjanya beranjak ke ruang makan dan ruang menonton bawah, menjadikan rumah terlalu sempit, aku dan hubby sepakat memindahkan tempat operasi ke bengkel tempat kami membuat kelas. Ruang yang luas itu lebih memudahkan kerja kami cuma suhunya lebih panas berbanding small bakery, sedikit tidak sesuai untuk kerja mendeko. Namun kami telah memutuskan agar memperuntukkan satu bilik untuk kerja mendeko dilengkapi dengan penghawa dingin. Operasi perpindahan ini tentu saja memakan waktu, namun kepulangan Amsyar, Qayyum dan Alim sedikit sebanyak membantu perasi perpindahan ini.
Untuk enrty kali ini, tuk...kita jamu mata dengan kerja pensyarah UITm Kuantan, Farah (http://darlingsweetheartcakes.blogspot.com). Farah mengambil kelas fondant dan gumpaste. Kelas ini sebenarnya selama 4 hari tetapi kesibukan Farah kerana kemasukan student baru ke UITM, tambahan pula tempahan-tempahan kek yang perlu ditanganinya menyebabkan Farah meminta kelasnya dipercepatkan menjadi tiga hari. Tepuk dahi juga aku kerana kelas menjadi padat dan belum tentu farah dapat menyudahkan homework yang aku berikan. Jadual memang lari jauh dari jadual asal.
Untuk stack fondant- farah dapat menggunakan bunga-bunga yang dibuatnya sendiri. Untuk kek hantaran, digabungkan bunga yang dibuat sendiri dengan bunga siap beli. Untuk fondant bertingkat, Farah awal-awal lagi telefon minta maaf berbanyak-banyak kerana kesunbtukan waktunya menyudahkan cupcake hantaran dan tempahan lainnya, dia tidak punya waktu untuk membuat bunga di rumah. Ditambah lagi dengan alasan kemasukan student dan ragam anak...
Stack fondant dan hantaran itu, fondantnya meragam. Aku menggunakan resepi fondant lain kerana resepi yang sebati dengan tanganku hilang. Ternyata ia tidak sebagus resepi yang hilang itu. Syukurlah untuk fondant tiers, aku telah menjumpai kembali resepi yang hilang itu, Syukur, ya Allah.




Ini antara bunga dari tangan Farah. Dua bunga yang di bawah itu, Farah belum berkesempatan membuatnya. Janjinya akan datang untuk bersama-sama dengan Daalea nanti. Betul ke Farah ni... Jangan-jangan sibuk lagi....hehehe

Tu dia...Farah yang kecil molek sedang telefon Dr Fahmie, buah hatinya... Tangan Farah yang kecil dan halus memang tak larat nak uli fondant. Mungkin Fahmie boleh sama-sama membantu...ehem...
Fondantnya bercorak diroll dengan roll kaca yang baru dibeli di Wilton. Teringin memiliknya tetapi bimbang dengan material kacanya. Coraknya simple, senang mata memandang.


Inilah yang buat Farah terkejar-kejar tidak cukup waktu.
Apapun, Farah.... tahniah untukmu. Bangga dengan kekentalan semangatmu.


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net