Zati D'hati Fancylicious Cakes

By: amaruszati noor rahim

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 23-Jun-2008 09:07 Email | Share | Bookmark
EQ

BAKE & DECO CLASS ZATI DHATI - hubungi email zatidhati2u@yahoo.com.my atau 017-9427033.
Sejuta alasan tidak akan menjadikan kita berjaya tetapi satu langkah bermula akan menjadi penebus cita-cita.

http://zatidhati.blogspot.com
_____________________________________________________________________________________



nampaknya aku tidak dapat menulis panjang tentang ceramah motivasi dalam entry lalu. dihambat tugasan kerja, waktu jadi semakin sempit dan perlu berhemat. Sekarang, orang lebih mementingkan EQ. Emotional quotient. Kini Malaysia hanya membuka 40% ruang pendidikan untuk IQ, selebihnya dalah untuk EQ. Contohnya untuk mendapatkan biasaiswa TELEKOM, calon dinilai pada EQnya. Sifat-sifat nabi yang diatur ialah sidiq, amanah, tabligh, fatanah. Fatanah yakni bijaksana berada di tempat ke empat, bukan di tempat pertama. Ini memberi gambaran bahawa Islam mementingkan EQ daripada IQ. Anak-anak digalakkan belajar dalam satu kumpulan tetapi siapa kawan anak-anak kita tidak boleh diremehkan. Nabi bersabda, siapa berkawan dengan penjual minyak wangi, badannya berbau wangi meskipun dia tidak menjual minyak wangi. Siapa berkawan dengan tukang besi, badannya hangit oleh bau besi bakar meskipun dia tidak menukang besi. Aku terpaksa memutuskan hal ini di sini. Fikir-fikirkan sendiri, tidak dapat mengulas lagi.

Sebelum tiga sekawan, Farah, Kamalina dan Rani datang belajar deco, aku menyudahkan tempahan cupcake untuk majlis aqiqah. Puas search di internet, panduan untuk buat booties. Apabila saja kutaip 'booties', maka yang keluar tidak ada satu pun cara membuat booties, sebaliknya keluarlah gambar punggung orang bermacam saiz. Hish! Tak habis-habis tunjuk gambar buntut. Ni bukan booties, ini bunties! Hati berkata nakal. Dengan panduan Dalea, tuan punya mamaoven,blogspot melalui perbualan telefon (terima kasih, Lea), dan melalui sebuah buku, dapatlah aku buat blue booties. Orang yang menempah kek ini kerja di KL, balik ke rumah neneknya di Pekan. Terimakasih, dik, kerana beri kepercayaan pada akak untuk turut menyerikan majlis aqiqah.
Yuk, kita layan mata dengan blue booties...




200 pasang booties untuk majlis aqiqah simanja...

Dapat pula tempahan daripada Anis, seorang pensyarah. Digabungkan namnya dengan seseorang untuk diabadikan di atas cupcake. Lihat foto... aku terpaksa meminta pertolongan Kamalina untuk menutup huruf-huruf yang mahu disembunyikan Anis...almaklum pengetahuan IT aku seadanya saja. Terimakasih Kamalina. Kek yang ada huruf I luv U itu sebenarnya Anis minta aku letakkan dalam pack 3 in 1. Lihat, paper cupnya tidak sama dengan paper cap bertulisan nama Anis dengan cowoknya. Sebelum dihantar kepada Anis, sempat juga aku gandingkan dulu I luv U itu dengan nama pasangan ini. Anis, semoga ditemukan jodoh ke jinjang pelamin. Nak bertunang dan kahwin nanti, jangan lupa order kek dari akak ya .




tengok bulatan merah yang dibuat oleh kamalina tu. Sumber inspirasi cc ini adalah kak Jun, tauke cupcake kekasih. Kak Jun menggunakan fondant, aku mengolah guruf gumpaste itu dengan hiasan buttercream.


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net