Zati D'hati Fancylicious Cakes

By: amaruszati noor rahim

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 19-May-2008 05:32 Email | Share | Bookmark
DITELAN KESIBUKAN

di telan kesibukan, fp ini tidak sempat dikemas kini - bersawang. Namun kesibukan bukan menenggelamkan seorang amaruszati. kesibukanku sentiasa ke arah peningkatan diri dan keluarga. membaca jejak yang ditinggalkan nisah haron, teman penulis dari seremban, aku tersenyum. Tentu nisah kepingin melihat kek tempahannya untuk warga Pahang Fm. Suara Nisah berkumandang di stesen radio Pahang dalam rancangan Motivasi Pagi. Untuk mengelakkan mengenakan caj penghantaran, maka aku memilih hari hubby bertugas di Kuantan sebagai hari penghantaran.
Aku sms Wan Azizah, penerbit motivasi pagi meminta dia menunggu jam 8 pagi. 2 1/2 adunan carrot cake siap dihias itu akhirnya bertukar tangan. Nisah menelefonku - aku tak sangka kek akan sampai seawal itu. Aku tergelak. Aku pula tidak menyangka warga Pahang Fm akan terus memotong kek pagi itu. Aku ingatkan mereka akan menikmati pada jam 11 atau 12 tengahari. Rupa-rupanya.... Wan Azizah menelefonku, bertanyakan berat dan harga. Berat boleh diberitahu Kak Zah tapi harganya rahsia . Zooom it....carrot cake dengan frosting cream cheese, bunga-bungaan daripada lemon buttercream dan sedikit sentuhan melted coklat untuk membangkitkan hiasan.



Sebelum melaksanakan carrot cake tempahan Nisah Haron, aku mendeko kek tempahan pasangan ustaz dan ustazah. Kek coklat ini untuk lelaki bujang usia 21 tahun. Aku pernah terlihat deco sebegini dalam website barat... aku pun teringin hendak mencubanya kerana ada lebihan buttercream dan gum paste dalam simpananku. Zoom ittttt



Ini juga tempahan pasangan ustaz ustazah yang sama. Untuk anak perempuannya yang gemarkan Apple Caramel Cake. Aku frostingkan dengan whipping cream yang aku konsistenkan dengan sedikit piping jelly dan gula aising. Kuntuman rosnya dengan sedikit sentuhan nipis pink dan dihujung kuntum itu, aku susun epal yang bersalut caramel. Kudup2 bunga serta daun rona putih dan hijau turut mencelah untuk menghidupkan dekorasi.



Sempat juga kusiapkan ini untuk anak jiranku. Hanya menggunakan edible image princess barbie, dan di luarnya pula kuberikan beberapa ekor rerama dilukis dengan piping jelly.



di bawah pula, antara yang sempat kubuat sebelum bertolak ke Penang, menginap di rumah elianas untuk kursus cookies bersama kak mas, di samping jalan-jalan di penang dengan tujuan utama - mencari buku. walaupun ke Kl dua kali sebulan tetapi tidak sempat jengah kedai buku kerana waktu dipenuhi dengan mencari barang kek dan bersama Qayyum.

Tentu saja sebelum bertolak, aku perlu menyudahkan tempahan-tempahan untuk promosi hari ibu. TERIMAKASIH KEPADA PELANGGAN-PELKANGGAN YANG MEMBERI KEPERCAYAAN UNTUK MENGHIBURKAN HATI BONDA. NAMUN MAAF PADA YANG MEMINTA DISERTAKAN BUNGA ROS, TIDAK DAPAT DITUNAIKAN KERANA ROS DI PASAR KUANTAN LICIN DIBELI ORANG UNTUK MERAIKAN BONDA.

Ini adalah antara tempahan yang menggunakan konsep hari ibu, ditukarkan untuk kekasih tersayang. Nak cerita fasal penghantaran cupcake ini. Hubby separuh bengang kerana menunggu orang pick up hampir 4 jam di Kuantan sedangkan ada custimer menunggu di tangga rumah untuk mengambil kek juga. Orang kata pelanggan selalu betul. Tetapi ada ketikanya kata-kata ni tak boleh dipakai. Pelanggan perlu ada toleransi dan memahami. Penjual perlu menunggu 4 jam untuk untung yang sedikit cuma. Hem....macam-macam.



Dan yang di bawah ini...cupcake choc moist dengan lepaan ganache, order daripada Siti Kuantan untuk anak suntinya. Cupcake ini sebelum buat kek untuk Nisah tetapi terlupa masukkan fotonya. ada banyak foto yang tidak dapat kukjongsi pada waktu ini. Talian internet sering buat aku merenyuh sakit hati.

Pada teman-teman, samada yang menjengah saja atau meninggalkan addkomen. maaflah tidak membalas add komen. Bila saja aku membalas add komen dan save, talian internet jadi hang, begitu lama. Untuk update fp ini, aku memperuntukkan waktu yang lama. Dari jam 6.30 pagi cuba membuat upate tetapi internet hanya memberi kerjasama jam 2.30 petang. Banyak kerja lain jadi terabai. Aduhai...



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net