Zati D'hati Fancylicious Cakes

By: amaruszati noor rahim

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 27-Feb-2008 18:39 Email | Share | Bookmark

Kesibukan yang bertali arus begitu terasa dengan ketiadaan tiga anak bujangku - Qayyum, amsyar dan 'Alim. Meskipun hubby masih membantu, Azzahra dan Taqiuddin beransur-ansur mengambil alih tugasan abang-abangnya, namun ketiadaan tenaga remaja cukup terasa. Urusan rumah dan bisnes yang selama ini tidak pernah dibantu pembantu rumah, ditanggar oleh anak-anak. Kadang-kadang terpacul rungutan penat, aku pantas menjawab - bukan seperti umi kecil-kecil dulu menimba air perigi hingga penuh tempayan, membelah kayu api dengan kudrat kecil, menyodok batang getah sebelum emak membuka kedai makan, memasak lauk pauk yang banyak membantu emak berjualan. Deretan tanggungjawab waktu kukecil yang kukongsi dengan anak-anak ini menyebabkan mereka akur, "yalah, yalah."
Kesibukan tanpa bantuan tenaga remaja tidak memberi peluang untuk edit entry setiap hari seperti dulu. Sapaan teman-teman yang meninggalkan jejak tidak sempat kubalas, tetapi ketahuilah teman-teman, hatiku berbunga menerima kunjungan anda semua. Emel kalian yang tidak terbalas, sms yang seadanya - maafkanlah. entry kali ini kumasukkan ketika aku memilih rehat setengah jam setelah berpuluh tenaga dan idea menyudahkan skrip drama radio tiga episod.

Rakaman kali ini, tempahan dari seorang staff pejabat KDYMM Sultan Pahang, Kak Pah. "Anak-anak ingin meraikan birthday akinya." Orang tua-tua gemarkan tekstur kek yang sederhana mampat kerana mereka gemar mencicah dengan air kopi atau teh o. Dari pengamatanku juga, orang tua kurang gemar pada kek butter yang menggunakan tepung berserbuk penaik. Mereka lebih memilih rasa gandum yang asli. Kak Pah teragak-agak memilih antara pandan dan vanila. Untuk memberi dia merasai kedua-dua perisa ini, maka kek ini aku marblekan. Frosting dengan BC perisa pandan coconut. Designnya simple. Seperti biasa, aku tidak mahu designnya sama seperti kedai-kedai kek lain.



Tempahan di bawah ini untuk Yang Mulia Tengku Besar Pahang, daripada anak-anaknya. Dengan sedikit sentuhan gold. Hari yang baik ketika membuat kek ini. Topping coklat mengental tidak sampai setengah jam. Alhamdulillah, mudah untuk kubentuk kuntuman ros.
Tentu saja aku berharap Yang Mulia Tengku Besar menyenangi kek ini.



Kek pink ini, kek hantaran pertunangan dalam casing diikat renda berlapis. Azzahra terjerit kerana sukakan warnanya. "Wah!"



Sehari selepas menikmati kek carrot dengan cream cheese frosting. boss lembaga muzium negeri pahang, farid menelefon membuat temnpahan kek carrot lagi.
"Sedaplah, kak. Tak cukup. Saya nak tempah satu lagi. Esok."
Aku menolak tempahan itu kerana cream cheese kehabisan stok. Tidak dijual di Pekan. Aku mendapatkkanny di Kuantan.
"Kalau mcam tu buatkan saya kek coklat moist. Tapi tak mahu badam. Saya lebih suka kacang. Rekalah resepi baru satu."
Aku menyahut cabaran . Dilayer dengan choc peanut butter , toppingnya juga dengan choc peanut. Taburan kacang panggang di atas dan di tengahnya menimbulkan kelainan.



Ketika kita susah ada orang yang derita. Ketika kita derita ada orang yang lebih sengsara. Nikmat hidup ini perlu dikongsi. Sedikit nikmat bagi kita mungkin besar untuk orang lain. Bersyukur dengan apa yang Tuhan kuniakan, maka tidak salah kita berkongsi nikmat bahagia dengan orang lain. Kilang tepat jiranku bekerja ditutup setelah bertahun-tahun hidup segan mati tak mahu. Lima anak masih perlu ditanggungnya ketia dia diberhentikan kerja. Setiap petang dia anak beranak bergotong royong mengikat bata membuat kolah untuk menternak ikan keli. Aku suka dengan semangat anak bangsa yang sebegini. Ketika satu pintu tertutup, ada sepuluh pintu yang ternganga - begitu kata bijak pandai. Carilah pintu itu jika mahu keluar dari sengsara dan murung. Ini kek yang kuhias mudah. Azzahra dan Taqiuddin membawanya ke rumah jiran untuk meraikan hadiah harijadi anak keempatnya. Terus terang, ketika kuhias badan terlalu penat. Hiasan seadanya tetapi kukira anak jiranku itu bisa tersenyum girang dengan hadiah kek simple ini. "Adik yang paling kuat menyanyi happy birthday, umi." Cerita taqiuddin. Yuk, penyudah jamu mata... kek simple dengan tatahan bunga wafer



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net