Zati D'hati Fancylicious Cakes

By: amaruszati noor rahim

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 7-Feb-2008 00:53 Email | Share | Bookmark
OPERA CAKE LAGI

Saat menyiapkan tempahan moist horlick untuk suasana cuti Tahun Baru Cina, ton hp berbunyi. Aku menjeling sekali melihat skrin hp. Hem, panggilan dari Encik Farid. Kubiarkan saja kerana waktu memang suntuk benar. Sebenarnya aku terlupa stok horlick habis. Perdu pagi, ketika menunggu Amsyar yang pulang dari Tanah Merah dengan bas ekspress, hubby pusing satu Kuantan mencari kedai runcit yang buka 24 jam. Puas pusing Kuantan, dapatlah 1.8 kg horlick dengan harga terkini RM 36. Setelah anak-anak ke sekolah, membahagi-bahagikan penghantaran tempahan simple choc moist & seribu cupcake tanpa deco, aku membancuh moist horlick.
Ton sms pula berbunyi. Dari Encik farid, "Kak, kat mana tu? Angkatlah telefon ni sekejab."
Aku tersenyum. Apa hal pula farid pagi-pagi ni? Ada kerja pembetulan lirik pula ? Segera aku membalas - tengah buat kek, malam tadi tak tidur langsung. Sms ini tentu saja dengan harapan Farid akan faham dan tidak meminta aku memikirkan tentang lirik lagu untuk projek album gamelan kotemparari, nyanyian Amy Search.
Ton sms berbunyi lagi. Dari Farid juga, "Kak, sempat tak buat kek untuk staf saya? Dalam jam tiga?"
Fuh! Oven kosong tapi hari ini cadangnya hendak mengemas kabinet. Kabinet sudah siap. Barang-barang yang berselerak perlu disusun atur.
Belum sempat aku membalas smsnya, Farid sms lagi, "Kak, bolehlah ya? Please, kak, please...."
Malas bersms lagi, aku menelefonnya. "kak, awak ni sms tak ada sastera langsung. Main ngapa, ngapa je." Komen Farid itu membuat aku tergelak. Sibuk, mana sempat nak sms buat ayat berbunga. Namanya pun sistem pesanan ringkas.
Permintaan Farid kali ini - carrot cake. Mujur ada carrot di dalam peti ais.
Menangani kes adhock order, perlu pantas bekerja. Kek yang sudah suam-suam kuku, aku masukkan ke dalam chiller supaya sejuk di bahagian dalamnya cepat nyah. Jika tidak sejuk dengan sempurna, frosting akan cair pula.
Sambil-sambil menunggu kek sejuk, aku membancuh 4 biji african marble cake untuk tempahan esok. Kemudian memutar cream cheese untuk frosting carrot cake.
Hanya ada kurang setengah sebelum 3.30 petang, waktu untuk carrot cake ini sampai ke Muzium Pekan. Maka designnya simple saja...



Ketika menyiapkan order Farid inilah, aku teringat ada tempahan-tempahan Farid belum kusimpan ke dalam galeri fp ini. Yuk, jamu mata. Ini tempahan Kek Opera untuk birthday Farid Januari lalu. saiz 14"X14". Harga? Farid call - kak, sedap sangat, memang berbaloi. Harganya berpatutan. Agh! apa yang lebih membahagiakan seorang cake decorator yang cuba memeriahkan hari-hari istimewa orang lain selain maklum balas yang menyenangkan.



Pada hari membuat tempahan kek opera farid ini juga, ada tempahan opera cake dari Nazalia, Kuantan. Sais 7 X 14". Harganya separuh daripada harga kek Opera Farid, tambahan lagi Rm 20 untuk caj penghantaran. Sms Nazalia - kak, bestnya. Betul kata akak, sekali gigit je mesti nak lagi, nak lagi... nanti nak order lagi ek.



Yang di bawah ini pula, adhock order Farid untuk teman baiknya, Jat. Rich Moist Choc Cake dengan lapisan almond choc ganache di tengah-tengahnya, disaluti topping chocolate, dikelilingi badam dan sedikit buttercream warna gold tua. Ditulit di atas plate bar cooking chocolate. Ini pun memuaskan hati Farid, maklumbalas yang kuterima lewat smsnya.



Yuk! Imbas kembali kek opera tempahan pertama Farid... lihatlah lelehan coklat yang menggoda itu...



Kek opera tempahan farid ini telah menggoda Aishah (ummiaqil) di Jepun hingga pulang ke Malaysia, terus menempah Opera Cake. Lihat lelehan coklat dengan tempelan mudah white coklat.



Ada sesiapa yang terliur melihat Opera Cake? Ada yang berhajat nak hadiahkan pada buah hati di Kuantan, Pekan, Maran, Rompin, Muadzam Shah, Chini, Kemaman? Atau ada yang tinggal di Kl tetapi teringin nak rasa Opera Cake Zati D'hati? Ha...kalau yang duduk di Kl atau Selangor tu, kena tunggu hari aku ke KL. Tapi kalau yang duduk di luar sana nak tempah untuk orang-orang dekat sini, dialu-alukan. Sesekali ubahlah selera. Dah jemu makan kek chiffon or sponge. Kita tukar dari blueberi kepada Opera Cake. Kek klasik yang memukau anda pada gigitan pertama. Order, jangan tak order. Nanti kempunan...

[quote]
rinnchan - haiya, nyonya... mesti bikin loo

mamazieza - pentas opera akan jadi pentas inul, mama... bila digoyang-goyang... tahu apa jadi?

zaitgha zaitgha@gmail.com - [Link]- nasib baik ada yang berkenan...

anna - [Link]- tepislah angin M itu dari hidupmu, jangan dibiar menjadi badai, menjadi taufan

Ana - [Link]- bisa, mbak... tapi siap sedia ya untuk mengucap panjang melihat pentas inul kita

ct - [Link]- hanya akak yang tahu camana menggigil buat kerja dalam hamabatan waktu

Ah Mat Gebu - [Link]- tq, mat... nanti akak ambik...

am am_1681@yahoo.com - terima kasih, am. adoi, banyaknya bahasa singkatan yang kau gunakankan setiap kali beri komen. kalau sms, bolehlah diterima kerana alasan jimat prepaid. tapi kalau guna internet ni, janganlah guna singkatan banyak sangat. hancur jadinya bahasa kita. jangan marah ya...

zanaz - [Link]- zanaz, rezepi ada dalam entry terdahulu. akak belum buat link resepi tu. kena rayaula halaman ke halaman

farahfazi farahfazi@yahoo.com- insyaAllah, akan ada harinya...

aishah@ummiaqil - [Link] ke mana kau hilang, aishah...






View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net