Zati D'hati Fancylicious Cakes

By: amaruszati noor rahim

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 6-Nov-2007 09:56 Email | Share | Bookmark
AZZAHRA SI GADIS CILIK




DIA satu-satunya anak perempuanku. Aku sering terkesan dengan sikapnya. Dia suka pada kreativiti, suka membesarkan jiwa orang lain dengan menghadiahkan kad ucapan yang digubah kreatif atau memberi hadiah daripada bahan-bahan terbuang yang dihias sendiri. Barangkali minatku pada kreativiti mengalir dalam tubuhnya juga.
Seingatku pada usia lima tahun, dia terlalu gemarkan sambal telur rebus goring dan dia boleh memasaknya sendiri. Aku hanya menemaninya di dapur untuk memerhatikannya selamat dari segala bahaya.
Pada usia sepuluh tahun ini, dia boleh diharap untuk masak nasi, menggoreng ikan, telur dadar dan telur mata kerbau, masak sup, goreng khailan ikan masin, menggoreng mi basah (dia malas goring mi basah kerana katanya tak licin untuk dikacau-kacau). Pada ketika dia menyediakan mi hailam, adiknya Taqiuddin akan membuat sambal kicap – tentu saja dengan tudung periuk besar menjadi perisai ketika menumbuk cili padi dan bawang putih. Masakannya yang paling digemari abang dan adiknya – nasi goreng sosej. Aku sering katakan padanya, umi darjah empat dah tahu masak kuah kacang dan nasi himpit untuk mak jual di kedai. (Mak- panggilannya untuk ibuku). Aku sering cerita padanya tentang moyang yang kahwin pada usia 10 tahun, tahu masak segala. Juga tentang seorang saudara yang kahwin pada usia sembilan tahun tetapi suaminya yang masak nasi kerana dia tidak tahu masak apa-apa. Untuk mengelakkan salah faham, aku memberitahunya, “Anak-anak umi mesti belajar masak bukan kerana umi suruh kahwin cepat tapi supaya bila umi abi sakit, anak-anak umi tahu masak, tak perlu berlonggok di kedai. Anak-anak umi mesti belajar tinggi tapi mesti kenal periuk kuali.”
Bukan sekali dia merengek untuk mencuba frosting kek tetapi aku sering berkata - tunggu hari umi tidak sibuk, tunggu ada kek, aising tak cukup. Macam-macam alas an kuberikan kerana …duhai…tidak terlarat membayangkan seorang kanak-kanak bermain dengan aising, pasti berkenjah. Pada hari dia memilih untuk bergelak ketawa dengan Aznil di astro ceria, aku akan menyediakan kertas di tepinya. Dia akan menggulung kertas menjadi piping kon pada dua saiz. Itu sudah menjadi sedikit penyelamat pada kesibukanku.
3 November, dia beria-ia memujukku. Malah mengungkit, “Umi ni tahu janji, janji, janji je. Sampai bila Cece nak reti.” Sebaris ungkitan itu membuat aku kesian padanya. Terasa lenguh berbaring, aku bakarkan choc sponge mix untuknya. Untuk makanan anak-anak, aku memilih whipping krim. Lebih enak. Buttercream tolak ke tepi. Ada ceri maraschino dalam chiller. Anakanda itu hanya perlu cuba deko yang mudah saja dulu.
Aduhai…sebagai ibu, kembang hati melihat anak perempuan melepa kek. “ Letakkan krim empat lima tompok atas kek, banyak. Lepas tu, ratakan. Jangan tekan, layang-layang saja.” Ghairahnya dia. Kadang-kadang terlalu ringan dilayang seakan pisau tak bergerak. Kadang-kadang terlalu ditekan sehingga kesannya bergaris-garis. Beberapa kali aku perlu menunjukkan darjah pisah dilayang-layangkan saja di atas kek. Kemudian aku memberitahu dia mesti siapkan tanpa sentuhan umi. Pertama kali, tangan keras…Aku dulu pun terkial-kial. Nah! Gunakan sikat zig-zag, ratakan dekat atas. Dia menarik dengan kuat dan agak tertekan hingga aising yang tebal jadi banyak tertarik. Bordernya tentulah lebih susah untuk diratakan. “Bordernya jangan ditekan, nanti habuknya terkeluar. Letak banyak dan ratakan pelan sahaja.” Aku memerhati lebihan whipping. Aduh! Ada sedikit saja, macamana nak letak banyak.. Sekali lagi aku minta dia gunakan sikat zig zag lagi sebagai penyelamat tetapi tarikannya kuat hingga debu kek turut tertarik. “Cece sikat kek, umi, bukan sikat aising,” kutuk Ahmad Taqiuddin. Dia minta untuk membuat border semula tetapi whipping cream hanya cukup-cukup. Aku memujuk, “Biar macam tu. Lain kali dah tahu silap di mana, senanglah, jangan ditekan lagi. Hanya tarik perlahan saja.” Aku mengajarnya membuat swirl di atas papan kek. Hemm…tidak menjadi. “Tak apa, buat saja mana yang boleh di atas kek.” Aku menunjukkan darjah untuk membuat shell. Kadang-kadang tidak dapat menahan tawa melihat shellnya berjarak, ada pula kecil besar. “Tak apalah. Umi tahu piping masa umi 38 tahun, Azah belajar piping umur 10 tahun. Oraitlah macam ni.” Aku memujuk.
“Abi, rasa kek… ni Cece buat.” Dia menghulurkan sepotong kek kepada hubby.
“O! Macam nak jadi chef je!” Hubby mengusik.
"Aha ha ha! Cece nak jadi Chef! A ha ha!” Ahmad Taqiuddin mengutuk , tergelak besar sambil memegang perut.
“Cece nak jadi pensyarah sambil jadi chef, boleh tak umi?” Siti Fatimah Azzahra memandangku.
“Boleh. Kalau rajin, nak jadi apa pun boleh.”
“Uuuu! Uuuu! Cece rajin. Awak tu pemalas. Awak tu tahu makan je!” balas Siti Fatimah Azzahra, membangkitkan geram Ahmad Taqiuddin lalu adik terjerit-jerit mengejar si kakak berkeliling meja.
Aku teringat zaman kecilku. Cikgu Aisyah mengajar kami membuat penyangkut pasu dengan tali nylon di dalam kelas…o, aku sudah lupa caranya. Kalau ingat, pasti aku turunkan kepada SF Azzahra. Guru Quran, gemullah Mak Ngah Rahmah mengajar kait benang bulu dan tali raffia setengah jam setiap kali anak-anak muridnya selesai mengaji. Kami pergi mengaji memakai scarf benang bulu yang dikait sendiri. Budak-budak lelaki memakai kopiah, juga hasil tangan sendiri.
Siti Fatimah Azzahra melompat bertepuk tangan apabila aku beritahu hajat mengajarnya mengait. Tetapi petang esoknya hubby membawa pulang dua buah kereta control. Anak daraku itu tenggelam dalam keasyikan kereta control hingga lupa pada belajar mengait. Aku hanya membiarkan, menunggu keghairahan bermain kereta control itu hilang.

[quote]
mamazieza - memupuk minat, mama, supaya senang bila sakit pening.

lynnhassan - [Link] setuju, lynn. bila anak turut bersama kita, dia akan faham susah senang kita

mamasya - [Link] minat yang baik tu akak bantulah pupukkan.

saujana - saya diajar berhemah dan beradab. laman ini dibuka untuk promosi dan berkongsi apa yang ada. tepuk dada tanyalah selera

kamalina - [Link] harap-harapnya begitulah, kam. pssst...catatan akak memang panjang . kalau dah mula taip tu, payah nak berhenti. inipun dah berapa kali edit .

Kembara - nak tembam tak perlu makan, bau pun boleh buat tembam.
mamaleen@yahoo.com - tq kak leen...belum cuba belum tahu, kak leen. Korek-korek le bakat terpendam tu, pasti ada. caya la..

abc123 khumaira8575@yahoo.com.my - terima kasih datang menziarahiku pada hari rehat tu...

boxhousestudio boxhousestudio@gmail.com - [Link] iya, ayyuh kayuh, dong...

maisya - [Link] - ahaks! itu bermakna ada banyak faktor boleh merubah dan menjadikan sesuatu. Tahniah!


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net