Zati D'hati Fancylicious Cakes

By: amaruszati noor rahim

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 1-Nov-2007 12:40 Email | Share | Bookmark
BAHAGIA PERKONGSIAN



Ini bukanlah foto kek tempahan di dalam tempoh berehat ini. Sebaliknya ia adalah foto kek cut & paste dalam salah satu kelas basic. Daripada kelas inilah aku mengetahui teknik membuat kek sponge dan butter . Sebelum menghadiri kelas ini, kek sponge bertukar menjadi kuih talam. Kek butter keras kebatu seolah tidak pecah lempar ke dinding. Dari satu kelas kepada satu kelas, dari seorang guru kepada seorang guru, kita akan mengutip pengalaman yang berbeza. Masing-masing dengan kebolehan yang tersendiri.Skill setiap guru berbeza. Modul tentulah tidak sama. Maka kerana tidak sama, maka kita akan rasa kehendak kita tidak terpenuh. Kita akan terus mencari di mana tempatnya, siapa orangnya. Kita akan terus belajar dari pengalaman sendiri, dari pengalaman orang lain.
Sekembalinya dari kelas ini, aku telah memahami ragam method sponge dan butter.Alhamdulillah. Rumusan yang dapat kubuat- setelah kita tahu membezakan methos sponge dan butter cake, teknik-tekniknya, maka insyaAllah, kita boleh mencuba resepi-resepi lainnya.

Ingin aku berkongsi resepi dan kaedah serta teknik ini. Method sponge cake. Semoga Allah memanjangkan ganjaran pahalanya untuk teacher, Beth. Pada pengunjung yang lebih arif, maafkan daku. Kalau aku tersalah, tolong tegurkan. Aku telah mengalami keadaan tidak tahu yang menyakitkan, sering ingin tahu dan tercari-cari panduan. Aku pasti ramai yang telah dan sedang mengalami penyakit ingin tahu. Aku ingin berkongsi seadanya.

Perkongsian hari ini ialah method sponge. Bagaimana untuk menguji pukulan cukup kental? Angkat pemutar dan perhatikan adunan yang jatuh. Sekiranya mudah jatuh, masih belum cukup kental. Adunan yang cukup kental - apabila kita mengangkat pemutar, ada yang akan jatuh tetapi ada segumpal yang likat seakan berkumpul pada tengah pemutar, jatuhnya agak lambat. Ataupun kita boleh menguji dengan cara mengangkat pemutar, menghayunkannya dalam bentuk apapun agar adunan jatuh ke dalam mangkuk (yakni di atas adunan yang banyak). Perhatikan, adakah ia membentuk corak yang lambat mendap untuk bersatu dengan adunan. Sekiranya corak itu tidak timbul atau mudah bersatu, maka pukullah lagi. Teacher mengajar aku teknik belah untuk mepercepatkan kental. Maksud teknik belahan, pemutar digerakkan ke tengah mangkuk, kemudian digerakkan melengkung menjadi seakan gerakan huruf D dan D terbalik. O! Aku tidak pasti penerangan aku ini jelas atau tidak.

Filipino Pandan Cake

500 g vanilla sponge mix
380g telur ditimbang tanpa kulit
150g butter/majerin - dicairkan dengan kaedah double boiler
1 tsp vanila
160ml air dikisar dengan 7 helai daun pandan, tapis

Kaedah:
1. Pukul semua bahan kecuali butter hingga kental. (Guna mixer)
2. Masukkan butter cair, sedikit-sedikit. Putar guna pemutar biasa atau spatula dengan kaedah korek dan angkat.
3. Griskan tin cake. Letak baking paper. Untuk yang belum mahir, baking paper di sebelah tepi bolehlah dilebihkan sedikit daripada tinggi tincake dengan tujuan mudah mengeluarkannya - hanya angkat kertas.
3. Suhu 160 C selama 1 jam atau lebih.
4. Setelah masak, cepat keluarkan kek dari tin cake dan letak di atas redai. Kek method sponge mudah mengecut jika dibiarkan menyejuk di dalam tincake.
5. Frosting dengan Pandan Cream.

Pandan Cream
2 cawan butter
1 cawan gula castor - dikisar dan diayak
1 cawan whipping cream
1 cawan pandan jus
Pewarna hijau jika perlu

Kaedah:
1. Pukul butter hingga halus.
2. Masukkan gula castor. Pukul lagi hingga halus/gebu.
3. Masukkan whipping cream. Pukul sebentar, kira-kira 1/2 minit.
4.Perlahan-lahan masukkan jus pandan. Pukul 1 minit.
5. Masuk pewarna hijau jika perlu.


Berkongsi ilmu ini adalah satu kegembiraan.
Hari ini juga, aku gembira kerana pesanan buku-buku telah sampai. Tidak sabar-sabar hendak membacanya. Sesiapa yang ingin membeli buku secara online, bolehlah berkunjung ke www.ujanailmu.com.my. Buku akan sampai ke tangan anda dengan baiknya kerana Ujana Ilmu sangat berhati-hati dengan pembungkusan. Aku pasti jika di saat tengkujuh sekalipun, buku akan selamat dari titis hujan. Tengok buku-buku ini.....



Paling membahagiakan aku, Nisah Haron menyertakan tanda ingatan- mini card Get Well Soon dan mini book : A Don't Sweat The Small Stuff Treasury - A Special Selection For Mothers- sehingga aku terasa hari bercuti ini amat manis. Meskipun saiz buku itu lebih kecil daripada tapak tangan, tetapi ia membawa makna besar dalam hidupku sebagai ibu, dalam hubungan kami sebagai sahabat. Terima kasih, Nisah



ummi@aqil sh.shada@yahoo.com - [Link] - kongsi sekadar yang tahu

hajar - [Link] - hanya memanjangkan ilmu, jar

amran air_1681@yahoo.com good lucuk, dik...moga bisnes kau berjaya

atiqa semoga bermanfaat hendaknya. Terimakasih, atiqa kerana ke laman ini

shada osman -bisa saja dong

Saujana - terimakasih. sebaris kalimatgmu mengingatkanku pada tiada yang lebih hampir kecuali Allah ,hampir dengan kerongkong kita

Saujana - Setiap manusia berbeza jiwa dan hasratnya.

rinnchan - bagus, rinn... saya ni bila berguru depan mata baru tahu salah di mana. Hendak mencuba berkali-kali, masa tak mengizinkan kerana banyak aktiviti. saya sudah kembali sihat, kembali menulis. sabtu ini akan keluar rumah mengembangkan sayap...ada tugasan mc

Saujana- ada dua qada' - qada' mubram, qada' muallaq. ada beberapa ketentuan yang tidak boleh disangkal oleh akal dan tangan manusia. Salam sejahtera, Saujana biar siapa pun anda.










View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net