Zati D'hati Fancylicious Cakes

By: amaruszati noor rahim

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 25-Jul-2007 02:14 Email | Share | Bookmark
BILA KEHENDAK DIULANG



Catatan ini bukanlah tentang deco terbaru. Semenjak pulang dari kursus hands on, aku menolak tempahan mendeco kek kerana terikat dengan penulisan skrip drama radio pahang fm untuk panggung drama sempena 50 tahun merdeka dan melunaskan skrip untuk drama bersiri Tanggar Amanah. Tambahan pula dalam waktu terdekat ini juga aku perlu menyiapkan 4 lirik lagu untuk album klasik Gamelan Pahang. Aku hanya mengeluarkan produk harian Zati D'hati - cupcake tanpa deco dan chocolate moist dengan simple topping.

Lihat foto... Foto yang besar itu adalah order pertama dari seorang pelanggan. Order kedua menyusul sebulan kemudian dengan permintaan, "Nak rasa yang sama seperti dulu. Nak cream yang sama macam dulu juga. Warna pun sama seperti dulu.Deco pun lebih kurang sama seperti dulu."
Urgh! Kalau semuanya sama, tak dapatlah buat eksperimen. Cerita pelanggan itu, gadis suntinyanya tidak puas hati dapat makan sedikit saja kek 'selamat pengantin baru'. Lalu sempena harijadinya, dia mahukan segala yang sama seperti kek yang ditempah dulu.
Order pertama itu ketika aku kalut dengan gerai Pekan Fest. Tangan ligat seligat otak berfikir. Lebihan French buttercream untuk deco cupcake memang cukup untuk mendeco kek berbentuk hati itu. Untuk mengelakkan pembaziran, apalagi rasa french buttercream yang lemak-lemak seperti bersantan itu, aku nekad menggunakannya dengan harapan pelanggan itu tidak membandingkannya dengan buttercream biasa.
Untuk tempahan kedua, ooo...aku rasa malas benar hendak membuat french butter cream. Tetapi kerana menunaikan kehendak pelanggan, mahu tak mahu, terpaksalah rajin kan diri.
Kata Kak Ida yang menempah kek itu, "Anak saya kata lambatnya tunggu harijadi tahun depan."
Aku tersenyum. "Tempah kek tak semestinyawaktu sambut harijadi saja. Kalau pelajarannya meningkat, boleh raikan dengan kek juga."
"Ya tak ya juga." Kak Idah ketawa."tapi kalau tiap bulan kek, naik badan."
Ketawaku terburai kerana tubuhku pun kursemangat... bukan kerana makan kek, tapi kenyang menghidu bau kek
. Kepada Kak Mis - terima kasih, french buttercream memang sedap.

[quote]
DI HUJUNG JARI:
1. abc123 khumaira8575@yahoo.com.my i. ho ho ho, jangan promo aku kat sini, k. aku boleh bersahabat dengan siapa sahaja asal tidak menggadai prinsipku. ii. bila wan sembuh nanti, datang rumah. aku masak nasi bokhari atau nasi pandan. nasi bokhari kot? pegang perut, tanya yang di dalam tu, nak makan apa agaknya? bisa saja zati dhati ke uni pahang. bukan kek saja, panggil ceramah penulisan or buat bengkel deklamasi pun boleh. amacam?

2. Ida Natrah ida_natrah@yahoo.com salam, ida, terimakasih berkunjung kat sini... cantik2 foto di website ida...malulah pulak...saya ni tak reti cari angle untuk foto yang baik... ada aje yang tak betulnya...


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net