Zati D'hati Fancylicious Cakes

By: amaruszati noor rahim

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 19-Jun-2007 23:46 Email | Share | Bookmark
RUANG WAKTU YANG TERBATAS

mickey
mickey idaman
jambangan kasih
warna-warna cinta
seindah warna
hanya untukmu
hello mickey


Seperti apakah masa sebenarnya? Kata orang masa itu seperti emas. Tetapi tidak bagiku. Emas boleh dijual beli ditawar-tawar tetapi masa tidak begitu. Setiap orang dikurniakan masa yang sama - 24 jam sehari. Soalnya bagaimanakah seseorang itu membahagikan masa sehingga bijak mengatur ruang waktu?
Seawal jam empat pagi, aku lincah memasak nasi lemak, sambal daging dan telur goreng mata kerbau - sarapan dan bekalan lima anak ke sekolah. Sambil-sambil itu menyediakan topping untuk 24 biji choclate moist, membungkus muffin. Alahai, sticker pula habis. Terpaksa juga membuka pc dan print sticker. Bila agaknya dapat sticker yang ditempah tu?
Selepas menghantar kek tempahan, ada kerja menunggu. Topping kek chocolate moist 1 kg.
"Saya nak topping chocolate tapi nak ada cartoon mickey. Anak saya tu nak ada mickey juga." Suara pelanggan yang tidak aku kenali itu berharap aku dapat memenuhi permintaannya. Dia menelefonku semalam, tempahan yang agak lewat tetapi aku seboleh-bolehnya tidak mahu menolak permintaan pelanggan. Daya faham seorang ibu - ibu cuba melakukan sesuatu yang dapat membuat anak gembira. Dan aku cuba membantunya.
Lukisan di atas topping coklat? Kerja berganda. Warna jelly tidak jelas atas topping chocolate. Aku lepakan sedikit butter cream putih di atas topping coklat yang mengental. Dan ini hasilnya...


Masih ada yang menunggu. Selesai saja masuk kek mickey ke dalam kotak, aku perlu decorate kek untuk harilahir ibu dan anak. mula-mula cuba buat lukisan ibu dan anak.
"Kalau boleh, lukis lukisan ibu dan anak, english style, tapi kalau tak boleh, buat bunga dalam bakul. English style." Ini permintaan seorang suami juga seorang ayah yang hendak membuat kejutan untuk orang-orang tersayang.
Aku mendapatkan gambar english style dalam internet. Dapat kubayangkan andai gambar ibu dan anak ini siap dengan latar belakang langsir yang cantik. Duhai, bermasalah pulak, kek 14 inci tidak boleh masuk freeze untuk set. Jadi bila saja ouline chocolate pada grease paper mengeras dan cuba diletakkan ke atas kek, permukaan kek yang telah rata itu jadi sememeh. Otak ligat bekerja. Apa nak buat? Plan B! Aku menggunakan kemahiran dan pengalaman sebagai florist dulu. Inilah hasilnya....




View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net